FANDOM

Icy.gif

Icy Tower - jedna z gier korzystających z biblioteki Allegro

OpisEdytuj

Allegro to darmowa biblioteka do tworzenia gier 2D. Jest dostępna z pełnym kodem źródłowym, działa na wielu systemach / platformach sprzętowych. Pierwsza wersja powstała w roku 1996. Głównym autorem był Shawn Hargreaves, który po pewnym czasie umieścił projekt w internecie i udostępnił źródła wszystkim zainteresowanym na bazie licencji gift-ware.

FunkcjeEdytuj

Biblioteka zawiera (między innymi) funkcje do obsługi:

  • Grafiki - oparta o obiekty typu BITMAP. Ekran również jest takim obiektem. Możliwe jest wczytanie do takiego obiektu obrazków w formatach BMP, PCX, TGA i LBM.
  • Grafiki 3D - tylko rendering programowy (Allegro nie jest przeznaczona do pisania gier 3D).
  • Animacji - możliwe jest odtwarzanie plików FLI.
  • Dźwięku - obsługiwane są formaty WAV, VOC, oraz MIDI. Możliwe jest również nagrywanie.
  • Myszy - można odczytywać zarówno jej pozycję, jak i przyspieszenie (dzięki funkcji 'get_mouse_mickeys').
  • Klawiatury - dostępne jest w zasadzie wszystko czego potrzeba do obsługi klawiatury.
  • Drążka (Joystick) - biblioteka nie narzuca liczby dostępnych drążków, ani liczby ich osi i przycisków - można więc korzystać z kilku na raz.
  • Timerów - pozwalają one uniezależnić szybkość gry od szybkości komputera na którym jest uruchamiana.
  • Unicode - biblioteka obsługuje, oprócz ASCII, system unicode - 8 (UTF8) i 16 bitowy. Pozwala to na obsługe tekstów w wielu językach.
  • Plików konfiguracyjnych - w formacie INI. Można zapisać konfigurację w domyślnym pliku 'allegro.cfg', lub we własnym.
  • Plików skompresowanych - stosowany jest algorytm bazowany na LZSS. Dodatkowo możemy zabezpieczyć plik hasłem.
  • Plików z danymi - tworzonymi przez specjalny program 'grabber'.
  • Obsługuje ona tryby graficzne o głębi koloru 8 (z paletą), 15, 16 lub 24 bity. Tryby o mniejszej głębi koloru (16 i 4 kolorowe, oraz monochromatyczne) nie są obsługiwane.
  • Głębia 32 bitów dostępna jest tylko dla bitmap i umożliwia zastosowanie przezroczystości z użyciem kanału alpha.

Gry korzystające z biblioteki AllegroEdytuj

Przydatne linkiEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki